Hoe werkt overstappen

Ik wil van mijn contract af

Voor alle producten en diensten op deze website geldt dat ze gebaseerd zijn op een contract; wil je van dat contract af dan zal je moeten overstappen. Overstappen naar een andere provider kan je doen om meerdere redenen. Je kan het niet eens zijn met de tarieven die je betaalt maar het kan ook zijn dat je elders een betere dienstverlening krijgt. Wanneer jij behoort tot de groep Nederlanders die van zijn contract af wil is het interessant om verder te lezen.

Voorkom een boete

Neem jij een product of dienst af maar wil je daar vanaf, dan zal je eerst een aantal zaken moeten nakijken. Je zou namelijk zomaar voor onverwachte kosten kunnen komen te staan bij je huidige provider of verzekeraar. Jij hebt destijds je handtekening gezet voor een bepaald contract waar je nu vanaf wil. Dat contract heeft een loopduur en de vraag is of deze loopduur al verstreken is. Wil jij tijdens de loopduur van een contract overstappen, dan pleeg je contractbreuk. Contractbreuk is een zaak die een aanbieder van producten of diensten jou enorm kwalijk neemt. Je zou dan ook een boete kunnen krijgen wanneer je tussendoor van je contract af wil.

Van je contract af met een verzekeraar

Wil jij een nieuwe polis, een nieuw contract, bij een andere verzekeraar gaan afsluiten; in dat geval komt er nog meer werk bij kijken. De nieuwe verzekeraar zal een aantal gegevens van jou willen hebben voordat je een nieuwe polis kan afsluiten. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar je no claim. Bovendien is er een zogeheten royementsverklaring van je oude verzekeraar nodig. Lever je deze documenten niet aan, dan zal je niet genieten van voordeel maar een extra hoge premie zonder schadevrije jaren moeten betalen.

Wie regelt de overstap

Ga je overstappen naar een andere provider of leverancier, dan moet worden afgesproken wie de overstap regelt. Gaat het om zaken als een andere energieleverancier, dan moet de nieuwe energieleverancier deze taak op zich nemen. Er is namelijk een register waarin staat genoteerd dat je een energieleverancier op jouw adres hebt. Komt daar ooit door een vergissing een manco in, dan heb je kans dat jouw aansluiting wordt afgesloten door de netbeheerder. Gaat het om bijvoorbeeld een ander telefoonabonnement, dan wordt dit ook automatisch doorgegeven. Dit is pas van toepassing wanneer je ook echt vrij bent om over te stappen, dus na je contractduur.

Wat is je opzegtermijn

Heb je een contract wat al is verlopen bij een leverancier of een provider, dan is er altijd sprake van een opzegtermijn. Dit is de periode die nodig is om jouw abonnement over te schrijven van de ene leverancier naar de andere. Je zit dus nog aan de betaling van het abonnement voor die termijn vast. Bij de meeste verlopen abonnementen zal het gaan om een termijn van een maand. Eerder is doorgaans niet mogelijk aangezien je niet midden in een maand zomaar kan overstappen.