Heb ik 14 dagen bedenktijd?

Iets gekocht waar je spijt van hebt

In het dagelijks leven maak je continu gebruik van producten en diensten. Veel diensten die aan jou worden verleend zijn gebaseerd op een contract. Wanneer je een contract afsluit lijkt het alsof met de ondertekening alles gelijk definitief geregeld is. Wanneer je dan gebruik gaat maken van die producten of diensten wil dat nogal eens tegenvallen. De internetprovider die alles zou komen installeren komt maar niet opdagen terwijl jij al wel betaalt voor het abonnement. Jouw mobiele telefoonabonnement blijkt geen dekking te hebben in jouw woonplaats. Het zijn, kortom, zaken waardoor jij spijt kan hebben van een aankoop.

Een aankoopgarantie tot aan de deur

De meeste verkopers van producten en diensten doen het overkomen alsof jij een aankoopgarantie tot aan de deur hebt. Zodra jij buiten staat met het product of dienst in je handen is het volledig jouw verantwoordelijkheid. Je kan er niet meer van af. Hoewel het heel gebruikelijk is om een dergelijk verhaal van een leverancier te horen geldt hier een regeling die consumenten beschermt tegen de praktijken van providers en aanbieders. We spreken in dat geval in juridische termen van de 14 dagen bedenktijd of van de afkoelingsperiode.

Even afkoelen; het helpt echt

Heb jij een product gekocht of een dienst afgenomen via een telefonische verkoop of aan de deur? Dan kan het zomaar zo zijn dat de verkoper verkooptechnieken heeft gebruikt waardoor jij een financiële verplichting op je nam terwijl je dat niet wilde. In dat geval ben je beschermd door de overheid; je hebt een afkoelingsperiode. Die afkoelingsperiode duurt welgeteld 14 dagen. Je hebt dus 14 dagen bedenktijd om jouw contract te laten ontbinden en om de koop ongedaan te maken. De verkoper mag jou hierbij geen extra kosten berekenen voor het ontbinden van de koop. Hier is één regel aan verbonden; het aankoopbedrag waartoe jij je verplichtte moet 50 euro of hoger zijn.

Een steekhoudend argument om je te beroepen

Heb jij een product of dienst gekocht en wil jij de koop terugdraaien, dan zit je doorgaans een lange lijst van argumenten op te stellen waarom je dit wil. Het is vaak lastig om één steekhoudend argument te vinden maar gelukkig is dit niet nodig. Een koop kan namelijk altijd binnen 14 dagen worden teruggedraaid zonder dat jij een reden moet opgeven. Iedereen kan immers spijt krijgen van een aankoop.

Moet je een tegoedbon accepteren

Koos jij voor een product of dienst wat je aanschafte en wat je later wil terugbrengen? Dan zal de leverancier de 14 dagen bedenktijd gebruiken om bijvoorbeeld jou een tegoedbon te geven. Je kan die tegoedbon dan later weer inwisselen bij dezelfde leverancier. Dit hoef je niet te accepteren; het zijn illegale praktijken. Je hoeft geen tegoedbon te accepteren en je hoeft het evenmin als een speciale service te zien dat de leverancier jou een bedenktijd van 14 dagen geeft. Het is voor jou, als consument, je goed recht.