Zichtbaar zijn in Google

Marketing bestaat voor een groot deel uit zichtbaarheid. Het is niet voor niets dat de grootste merken op ooghoogte staan in de supermarkt en dat de bekendste merken te zien zijn in abri’s, op televisie en bij sportevenementen. Maar ook online geldt deze gouden regel, ook daar moet je zichtbaar zijn. De plek op ooghoogte van het internet is de bovenste rij resultaten in Google. Benieuwd wat jij kunt doen om die plek te bemachtigen? We leggen het je uit in deze blog!

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization, ook wel bekend onder zijn afkorting SEO is de tactiek om je website hoger in de zoekresultaten van Google te laten komen. Om nog maar eens de vergelijking met de supermarkt te maken, als je daar voor een vak staat is het inderdaad verleidelijk om het product op ooghoogte te pakken, maar een blik naar beneden of naar boven is ook zo gemaakt. Op Google werkt dat anders, je scrollt wellicht door de eerste pagina, maar de tweede pagina wordt maar zelden bezocht. Het is dus zaak dat je bovenin komt te staan en daar helpt SEO bij. Google rankt je website en alle pagina’s op je website op basis van een aantal factoren. Daarbij wordt gekeken naar het gebruik van relevante termen, maar ook naar het aantal links van andere sites naar de jouwe. Met SEO verbeter je al deze factoren op je site en kom je hoger in Google.

Search Engine Advertising

Nog zo’n term die de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen: Search Engine Advertising, of SEA. Deze vorm van adverteren combineert de ‘ouderwetse’ manier van adverteren met de mogelijkheden van een zoekmachine als Google. Met deze methode zet je namelijk een advertentie op die alleen getoond wordt bij voor jou relevante zoektermen. Je zult dus alleen mensen bereiken die ook daadwerkelijk zoeken op een term die past bij jouw product of dienst. Een ander voordeel van deze manier van adverteren is dat je direct inzicht hebt in je resultaten. We noemden eerder al even een abri of een tv-reclame, waarbij het natuurlijk veel lastiger is om het exacte resultaat van je campagne te meten.

Schakel hulp in

Misschien wel de belangrijkste tip om hoger te komen in de Google zoekresultaten: schakel hulp in. Er zijn genoeg goede online marketingbureaus die je hier bij kunnen helpen en die over de juiste kennis en ervaring beschikken. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Traffic Today. Je kunt daar simpel en snel zien wat ze voor jou kunnen betekenen en maakt gemakkelijk een afspraak met hun online specialisten.