Is er een opzegtermijn en een opzegvergoeding?

Waarom is er sprake van een opzegtermijn en opzegvergoeding

Op het moment dat jij een contract hebt bij een leverancier teken je vooraf voor een bepaalde periode dat jij minimaal klant blijft. Eventuele voordelen die jij krijgt als klant zoals een lager tarief maken namelijk deel uit van dat contract; de leverancier wil dan ook zeker zijn van het feit dat jij de hele contractperiode deel uitmaakt van zijn klantenkring. Om zaken goed te kunnen regelen wanneer jij van leverancier wil wijzigen na afloop van het contract hanteert de leverancier een opzegtermijn. Om een vergoeding te krijgen voor eventuele kosten wanneer jij eerder wil vertrekken als klant dan dat je contract eindigt zal de leverancier een opzegvergoeding hanteren.

Wanneer mag je opzeggen

Heb jij voor het afnemen van producten of diensten een contract afgesloten, dan zit je daar voor een langere tijd aan vast. Heb jij een contract wat je wil gaan opzeggen, dan zou je dus zomaar met een opzegtermijn te maken kunnen krijgen. Het opzeggen van een contract kan je doen op een drietal momenten.

  • Een contract kan je beëindigen wanneer jouw lopende contract afloopt. In dat geval ben je geen vergoeding verschuldigd. Je zal wel minimaal 30 dagen voordat jouw contract eindigt moeten aangeven bij een leverancier dat je niet meer door wil gaan met de afname van het product of dienst. Het is zaak dat je zelf in de tussentijd op zoek gaat naar een nieuwe leverancier voor zover je dat nog niet had gedaan.
  • Je zegt op nadat je contract al is beëindigd. Had je een contract voor bijvoorbeeld twee jaar en zijn die inmiddels allang verstreken, dan is jouw contract verlengd naar een contract voor onbepaalde tijd. Dat hoor jij niet van een leverancier; het is iets wat stilzwijgend gebeurt. Er zit geen vaste einddatum meer aan dit contract; wil jij opzeggen, dan is dat per direct mogelijk. Je zal in veel gevallen nog een maand klant blijven en in die maand wordt jouw overstap geregeld.
  • Je stopt voordat het contract daadwerkelijk afloopt. Heb jij een contract wat nog doorloopt maar heb je echt goede redenen om weg te gaan bij je huidige leverancier; in dat geval kan je voor de einddatum van jouw contract opzeggen. De leverancier zal in dat geval wel een vergoeding van jou eisen. Die vergoedingen zijn doorgaans hetzelfde in alle branches waar contracten worden afgesloten.

Hoe hoog is een opzegvergoeding gemiddeld

Contracten voor energiebedrijven worden vaak voor periodes van 3 tot 5 jaar aangegaan. Zeg je een dergelijk contract op, dan wordt er doorgaans een opzegvergoeding berekend. Je mag ongeveer uitgaan van de volgende bedragen.

  • Wanneer je minder dan 1,5 jaar voor de einddatum opzegt. In dit geval zal je maximaal 50 euro moeten betalen. Dit is in de wet zo bepaald.
  • Wanneer je 1,5 tot 2 jaar voor de einddatum opzegt. Je zal in deze gevallen tot een maximum van 75 euro moeten betalen.
  • Wanneer je 2 tot 2,5 jaar voor de einddatum opzegt. Dit is een situatie waarin je maximaal 100 euro moet betalen.
  • Wanneer je langer dan 2,5 jaar voor de einddatum opzegt. In dit geval zal je tot een maximum van 125 euro moeten betalen.

Informeer bij je nieuwe leverancier of provider naar het betalen van een opzegvergoeding. Soms zijn nieuwe leveranciers bereid om deze boete voor jou te betalen.