Val je meer af met hardlopen of met wandelen?

inductieplaten (1)
Is inductie het koken van de toekomst? (of van nu?)
26 september 2019
gadgets 2019
5 Beste nieuwe Gadgets van 2019
18 oktober 2019

Val je meer af met hardlopen of met wandelen?

wandelen met rugzak (1)

Val je meer af met hardlopen of met wandelen?

Het is een veelgehoorde vraag. Een eensluidend antwoord is er niet. In alle gevallen is in beweging komen goed voor lijf en leden. En welke sport je kiest is persoonlijk en waar je het meest van afvalt ligt ook genuanceerd.

Wie af wil vallen moet in beweging komen. Daar is iedereen het wel over eens. Kortweg is het belangrijk om meer calorieën te verbranden dan je tot je neemt met eten. Dan val je af. Bewegen dus, maar hoe?

Zowel wandelen als hardlopen zorgen voor een juiste portie beweging. Niet iedereen is in staat hard te lopen, anderen vinden wandelen weer minder leuk. Die werken zich liever wat meer in het zweet. De vraag welke van beide sporten het meest geschikt is om af te vallen, ligt genuanceerd. En is bovendien ook heel persoonlijk.

Wandelen met een rugzak op

Als je een liefhebber van wandelen bent dan doe je dat toch gewoon? Rugzak op en lekker naar buiten. Wandelaars die 5 kilometer per uur snelheid hebben verbruiken 300 calorieën per uur. Dan hebben we het over een man of vrouw van zeventig tot tachtig kilo. Of deze nu een Kipling tas of een Rains rugzak draagt doet er niet toe. Alhoewel bepakking er wel voor kan zorgen dat je meer inspanning moet leveren en dus meer verbruikt. Ga je echter hardlopen, zo’n 10 kilometer per uur (en zonder rugzak), verbrand je 800 calorieën per uur.

De intensiteit maakt het verschil

Hoe kan het dan dat er wordt beweerd dat je met beide sporten evenveel calorieën verbruikt? Dat is een andere manier van rekenen. Dan wordt er gesproken over het calorieverbruik per kilometer, en dus niet per uur. Met vijf kilometer wandelen verbruik je evenveel als met vijf kilometer hardlopen. Over die afstand wandelen doe je echter twee keer zo lang. Het is de intensiteit die het verschil maakt.

Hoe intensiever je beweegt, hoer meer suikers en vet je verbrandt. De gouden regel is dat je het beste stevig kunt wandelen of rustig kunt hardlopen om een zo hoog mogelijke verbranding te bereiken.

Kans op blessures

Met hardlopen creëer je wel een betere spieropbouw dan met wandelen. En omdat spieren veel energie vragen, val je met hardlopen sneller af. Daarentegen kunnen veel mensen lang wandelen beter volhouden dan een een half uur hardlopen, waardoor voor sommige mensen wandelen een goed bereikbare manier is om gewicht kwijt te raken. Bovendien is het een minder grote aanslag op knieën bijvoorbeeld. De kans op blessures is bij wandelen minder groot dan bij hardlopen.

Wandelen kost echter wel meer tijd. Je moet gewoon langere afstanden lopen om hetzelfde effect te bereiken als met hardlopen. Belangrijk is te kijken wat het beste bij je past, waar je de tijd voor hebt en waar je het meeste plezier aan beleeft. Dan houd je het in alle gevallen het langste vol.

Geef een reactie